تایپ و آموزش لاتک/زی پرشین | دانپرو

دانلود نرم افزار تایپ لاتکس دانلود تک

سطح دوره

دانلود نرم افزار تایپ لاتکس دانلود تک

دانلود نرم افزار تایپ لاتکس دانلود تک به صورت اختصاصی در دانپرو یاد بگیرید…. تا انتهای این پست با ما باشید، اگر سوالی داشتید از تیم پشتیبان بپرسید…

دانلود و نصب لاتک

برای تایپ متون فارسی یا انگلیسی ریاضی (پایان نامه یا مقاله یا نمونه سوال) می توان از لاتک (زی پرشین) استفاده کرد.
یادگیری لاتک(زی پرشین) بسیار راحته و در عرض چند روز شیفته قدرت مانور آن در فرمولهای ریاضی خواهید شد.

🔷 قبل از هرچیز شما باید سه کار انجام بدید.

  •  دانلود و نصب تک لایو.
  •  دانلود و نصب ویرایشگر
  •  کپی فونتهای فارسی یونیکد در پوشه فونت ویندوزتون.

برای تایپ متون فارسی هر سه مورد ۱و۲و۳ رو باید انجام بدید. اما برای تایپ متون انگلیسی تنها مورد ۱ کفایت میکند. نصب ویرایشگر کارآمدتر نیز مفید خواهد بود.

 

توضیحات درباره ی نرم‌افزار لاتکس و نرم‌افزار های ویرایشگر برای سهولت تایپ

برای دانلود نرم‌افزار تک جهت استفاده در سیستم های عامل مختلف، می توانید به صفحه دانلودها (+) بر روی وب سایت رسمی پروژه لاتکس مراجعه نمایید.

خلاصه محتوای موجود در صفحه مذکور در ادامه آمده است، همچنین این بسته های نرم‌افزاری، در کنار خود برخی ویرایشگرهای پیش فرض را نصب و ارائه می کنند. پیشنهادهایی برای ویرایشگرها نیز در ادامه آمده است، که می توانید آن ها را دانلود کنید و مورد استفاده قرار دهید:

 

عنوان نرم‌افزار توضیحات لینک دانلود
MiKTeX میک تک برای ویندوز، بسته نرم‌افزاری MiKTeX (میک تک) پیشنهاد می‌شود، بر مبنای این بسته، توزیع جدید به نام proTeXt (پروتکت یا پروتکست) ارائه شده است، که نسبتاً کامل‌تر و جدیدتر است. در این بسته آموزشی، از توزیع MiKTeX استفاده شده است. لینک دانلود (کلیک کنید)
TeX Live تک لایو برای همه انواع سیستم عامل (شامل لینوکس، ویندوز و مکینتاش) می توانید از TeX Live (تک لایو) استفاده نمایید. لینک دانلود (کلیک کنید)
MacTeX مک تک برای مکینتاش، بسته نرم‌افزاری MacTeX (مک تک) پیشنهاد می‌شود. لینک دانلود (کلیک کنید)
WinEdt وین ادیت این نرم‌افزار، یک نرم‌افزار تحت ویندوز است که به شکل مناسبی با MiKTeX هماهنگ می شود. این نرم‌افزار که به صورت Shareware توزیع شده است، در این بسته آموزشی، از نرم‌افزار WinEdt به عنوان ویرایشگر استفاده شده است. لینک دانلود (کلیک کنید)
Texmaker تک میکر این نرم‌افزار به همراه TeX Live نصب می‌شود و برای همه انواع سیستم‌های عامل موجود است. لینک دانلود (کلیک کنید)
TeXWorks تک ورکس این نرم‌افزار برای کار در انواع سیستم‌های عامل نوشته شده است. البته، اگر در داخل ایران هستید، احتمالاً به دلیل محدودیت هایی که گوگل برای کاربران ایرانی ایجاد کرده است، امکان دانلود این نرم‌افزار را نخواهید داشت. لینک دانلود (کلیک کنید)
Kile کی لی این نرم‌افزار یک ویرایشگر تحت سیستم های شبه-یونیکس (شامل لینوکس و مکینتاش) است. لینک دانلود (کلیک کنید)
LyX لی وای ایکس این نرم‌افزار یک ویرایشگر خاص و WYSIWYG برای LaTeX است، همچنین این نرم‌افزار تحت ویندوز است و بر خلاف سایر ویرایشگرها، شما شکل خروجی متن را مشاهده می کنید و ویرایش را بر روی آن انجام می دهید؛ اما کدهای LaTeX در پس زمینه و توسط نرم‌افزار نوشته می شوند. لینک دانلود (کلیک کنید)
TeXShop تک شاپ این نرم‌افزار رایگان است و برای کار در مکینتاش طراحی شده است. لینک دانلود (کلیک کنید)

برای مشاهده فهرست کاملی از ویرایشگرهای LaTeX و مقایسه آن ها، می توانید به ویکی پدیا (+) مراجعه نمایید.

پیشنهاد می شود، که برای داشتن سازگاری بیشتر با بسته XePersian  که برای تایپ متن های فارسی به ان نیاز داریم، Texlive را نصب کنید. همچنین نیاز به نصب یک ویرایشگر مناسب دارید، ویرایشگرهای زیادی وجو دارد که از میان آنها سه ویرایشگر زیر توصیه می شود:

  1.  TeXmaker
  2.  TeXworks
  3. TeXStudio

اگر Texlive را نصب کنید، ویرایشگر TeXworks را به صورت پیش فرض خواهید داشت، اما پیشنهاد ما دانلود ویرایشگر TeXStudio از فایل سرور می باشد.

نسخه Texlive مورد نظر خود را تهیه کنید. اگر فایل iso است، آن را با استفاده از یک نرم افزار درایو مجازی مانند Gizmo یا Winmount و یا هر نرم افزار دیگری که در اختیار دایرد mount کنید. به پوشه texlive رفته و فایل install-tl-windows.bat را اجرا کنید، در پاسخ به تمامی درخواست ها ok بزنید و صبر کنید تا نصب به طور کامل انجام شود. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای نصب کامل زمان نیاز است پس شکیبا باشید.

برای سرعت بیشتر نصب توصیه می شود، که فایل iso را در درایو C کپی کنید و آنتی ویروس خود را به طور موقت غیرفعال کنید.

نرم افزار TeXStudio را دانلود و نصب کنید. صفحه کلید فارسی موجود خود را حذف کرده و از پوشه iranain standard persian keyboard فایل setup را اجرا کنید. تمامی فونت های مورد نظر خود را در پوشه فونت ویندوز کپی کنید. اکنون همه چیز آماده کار و تولید محتوا با لاتک است.

راه های دیگر دانلود تک لایو

روش دانلود فشرده سازی (ios)

یکی از فایل های  فشرده سازی شده (iso) با حجم  ۴٫۱ گیگ است که از دامین های زیر می توانید دانلود کنید

  1. دانلود تک لایو از سرور دانشگاه یزد
  2. دانلود تک لایو از سرور دانشگاه فردوسی مشهد 
  3. دانلود تک لایو از سرور دانشگاه صنعتی اصفهان 
  4. دانلود تک لایو از سرور یک 

دانلود

باید برنامه‌ای مثل utorrent یا bittorrent ، Free Download Manager و  … نصب کنید.

دیدگاه‌ها (1)

*
*

    محسن مهمان 2022-05-12 پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    آیا راه حلی برای دریافت خروجی docx وجود داره ، من باید برای دانشگاه خروجی وورد رو فراهم کنم چون دوستان سواد ندارن و دچار این چالش شدم، ممنونم میشم اگه امکانش باشه که کمکم کنید